Április 17-én, kedden Pali
jóvoltából látogatást tettünk az Aszódi Javítóintézetben a kerületi
gyermekvédelmi felelősökkel. Csatlakozott csoportunkhoz két rendőrnő és három
családgondozó is.
A találkozó egy tájékoztatóval
kezdődött. Puskás Péter általános igazgatóhelyettes elmondta, hogy a
javítóintézet „a gyermekvédelem utolsó végváraként” működik a kiegyezés kora
óta, majd történeti áttekintést nyújtott az intézmény életéről alapításától
napjainkig.
A növendékek szigorúan zárt
szabályrendszer szerint élnek és tanulnak az intézetben. Érkezésükkor közös
pont a beszoktatási csoportba való kerülés, ahol mindenki egy hónapig
tartózkodik, és ez idő alatt el kell sajátítaniuk a javítóintézet
szabályrendszerét, ezután egy 10-12 fős csoportba kerülnek. Az intézetben a
fiatalkorúak minimum 1, maximum 3 évig tartózkodnak bírósági ítéletük alapján,
de egy év után az intézményi tanács javaslatára - jó magaviseletük, megfelelő
fejlődésük alapján – a bíróság a még fennálló büntetési idejüket felére
csökkentheti. Ez akkor következhet be, ha a nevelőknek sikerül értékváltásra,
életmódváltásra ösztönözni a jelentős szociális hátrányokkal küzdő, sokszor
mélyszegénységből jövő fiatalokat. A közelmúltban végrehajtott követéses
vizsgálat eredményei kimutatták, hogy volt növendékek kb. 60%-a vált a
társadalom „rendes tagjává”. Ez azért is óriási eredmény, mert ezeknek a
fiataloknak nem kell megbélyegzettként, priusszal kezdeni a felnőtt életüket.
A tájékoztató után módunk nyílt az
intézmény megtekintésére, betekinthettünk egy-egy csoport életébe,
beszélgethettünk a beutalt fiatalokkal, az ügyeletes nevelőkkel.
Én most másodszor voltam az
intézményben, és ez alkalommal a zárt csoportot látogattam meg, ahol a fiatalok
meglepő nyíltsággal beszéltek az elkövetett bűncselekményekről, mindennapjaikról
és terveikről egyaránt.
Kollégáimmal meggyőződhettünk arról,
hogy az itt dolgozók – az ismert gazdasági nehézségek ellenére is – magas
szintű elhivatottsággal végzik munkájukat. Élmény volt találkozni velük; sokat
tanulhatunk tőlük toleranciáról, a pedagógusi hivatásról, erkölcsi és emberi
értékekről.
Lelkünkben mély nyomot hagytak az
intézményben látottak, tapasztaltak. A hazafelé tartó úton végig ezek az
élmények szolgáltatták a beszédtémát. Én azt gondoltam, másodszor már
„rutinos” látogatóként, kevésbé érzelmekre ható lesz az élmény, ám ez esetben
úgy tűnik, a találkozások számával egyenes arányban nő a hatás is.
Nekem mindig nagy élmény az Aszódi Javítóintézetben történt látogatás. Szeretem azt a barátságos, gyerekekért küzdő légkört, ami ott van. Nem csodálom, hogy így éled meg Te is!
VálaszTörlés