2012. április 27., péntek

Szakmaközi találkozó


Az összefüggő gyakorlatom során – április 25-én - részt vettem egy szakmaközi megbeszélésen, amit a Gyermekjóléti Központ szervezett. A téma: A kisgyermek fejlődési esélyeinek javítása – korai fejlesztés volt. Előadóként Zsuthyné Rozsnyói Zsuzsa, a Pethő intézet konduktora kapott meghívást a találkozóra, aki tapasztalt szakember a témában, 37 éve dolgozik csecsemőkkel. A közönség soraiban részt vettek gyermekorvosok, védőnők, bölcsődevezetők, családgondozók és gyermekvédelmi felelősök egyaránt.
A konduktor előadó a komplex fejlesztésben gondolkodik: a mozgásfejlesztéssel párhuzamosan legtöbb esetben beszédkészség, érzelem, szobatisztaság és étkezés fejlesztését folytatja. Az említett fejlesztések a korai fejlesztés részlegen a szülő bevonásával valósulnak meg, a szakember tulajdonképpen a szülőt tanítja a gyerekkel való foglalkozásra. Ez egyébként a konduktív pedagógia lényege: rávezetéses tanítás, tanulni tanítás.
Bár munkám során én nem vagyok érintett az említett korosztály tekintetében, újdonsült nagyiként tanulságos tudnivalókat hallottam: az internet használatával sok pozitív és negatív tapasztalatot ismernek meg a szülők – gyakran tévútra tereli a gondolkodást a hamis ismeret; nem túl egészséges a manapság „divatos” kendős - kengurus” gyermekszállítás, a csecsemőnek mozgástérre van szüksége; a túlságos óvás gátolja a védekezés kialakulását.
A mozgásproblémák néhány tipikus jeléről is szó esett: ha nem szeret a csecsemő hason lenni, laza izomtónusra utal; fejét mindig egy irányban tartja; 2-4 hónaposan keze – lába „lent” van (nem húzza fel), mindkét lábbal együtt rugdos. Biztos vagyok benne, hogy a kis unokámmal való következő találkozásunkkor első dolgom lesz ezeknek a mozgásoknak a megfigyelése. Mint ahogy az is, hogy figyelek a szakember által adott tanácsra: a csecsemő az ingert ne csak egy irányból kapja.
Tanulságos volt számomra a találkozó, jó érzés volt átélni, megtapasztalni a szakmák együttgondolkodását.

2 megjegyzés:

  1. Már a második beírásnál tartok, remélem ez nem tűnik el, mint a másik. Végre van némi időm, hogy reflektáljak az aszódi látogatásra.
    Nagy öröm számomra, ha szakmabeliek érdeklődnek intézményünk iránt, az meg külön öröm, hogy a csoporttársam vezeti őket. Köszönöm munkatársaim nevében a dicsérő szavakat, jól esik nekik, főleg ilyen ínséges időkben.
    Sajnos az iskolánk meglátogatására már nem volt idejük, pedig nagyon készültem megmutatni az adományban kapott interaktív táblánkat.
    Nem baj, a következő látogatásnál majd bepótoljuk!

    VálaszTörlés
  2. Szuper, Pali! Itt a bejegyzésed! (Legalább úgy örülök, mint mikor én jöttem rá, hogyan is kell működtetni a blogot:)))))
    Bár lehet, hogy nem ehhez a bejegyzéshez akartad kapcsolni??? :(((
    Iskola meglátogatása esetleg jövőre??? Úgy érzem, akárhányszor megyünk, mindig bőségesen van mit tanulni a Tőletek.

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.