2012. március 10., szombat

A roma integráció egy lehetséges megoldásainak mozaikja...

A roma integráció egy lehetséges megoldásainak mozaikja
a Széchenyi István Általános Iskolában
A Roma Kisebbségi Önkormányzat és a Széchenyi István Általános Iskola együttműködése az Újhegyi térségben.
Sokszor mondják: - a roma kérdést nem lehet megoldani! 
Az iskola igazgatója Sándor Zoltán úgy vélekedik: „a problémák azért vannak, hogy megoldják őket. A nagy problémák megoldása is csak kis lépésekkel kezdődnek, illetve lehetséges.

Az önkormányzat Közoktatási irodájának jóvoltából, 2006 októberében Wolverhamptomban jártam és az ottani iskolákban láttam, hogy milyen módon közelítenek az angolok a „bevándorlók „gyermekeihez.
Onnan hoztam magammal egy gondolatot, melyet magunkra nézve is megszívlelendőnek tartottam. Bár sok részletében, szerintem, már mi is így próbáltunk tenni a dolgunkat, az iskolánkba járó roma gyermekekkel kapcsolatban.

Az idézet így hangzik: - „Más nyelveken gondolkodunk, más kultúrát képviselünk, más hagyományokkal érkeztünk. – Nem számít, kivagy, honnan jöttél. Nem felelsz a múltért, de felelős vagy a JÖVŐÉRT!”
Roma tanulókkal valófoglalkozás és a róluk történő gondoskodás, egyik lehetséges módja a Széchenyi István Általános Iskolában.
A 2004-es intézmény összevonáskor növekedett meg az iskolánkban a roma fiatalok száma. 730 tanulónkból 66 gyerek roma származású volt.
Az idei tanévben roma tanulóink száma 64. Ők adják tanulóink 10%-át.  Többen, 38-an vannak a felsőbb évfolyamon, így már jól tudunk együtt haladni. A tanulás mellett hagyományaik ápolására is szervezünk programokat.
Nagy siker volt a 2004-2005 tanévben Szecső Kovács Zoltán romológiai foglalkozása.
Szerencsés helyzetben volt ekkor iskolánk, mert pályázaton nyert pénzből tudta finanszírozni a tanfolyamot. Heti rendszerességgel tanulták a roma nyelvet és táncoltak. Ennek eredménye is volt.
Karácsonykor Betlehemes műsort adtak elő, az iskolánk tanulóinak, a roma hagyományok szerint, a roma gyermekek.
Áprilisban Gyálon, a SAM_FÜLES által meghirdetett „KI MIT TUD” Gálán szerepeltek a műsorukkal. A kerületi roma vers és prózamondó versenyen több tanulónkat indítottuk el, ahol tanítványunk külön díjas lett.
Ez adott lökést arra, hogy szorosabbra fűzzük a kapcsolatot a kerületi Roma Kisebbségi Önkormányzat vezetőivel, Lakatos Bélával, és a kisebbségi önkormányzat többi tagjával. Folyamatos párbeszéd kezdődött és szövögettük a feladatterveinket, a további együttműködés érdekében.

Choli Daróczi József segítségével „Lóvári roma nyelvtanfolyamot szerveztünk, itt az iskolánk területén. Ezen kívül egy rendhagyó irodalmi órát tartunk idén még, Choli Daróczi József vezetésével, ahol a roma néphagyományokat felidéző, azt a gondolat- és érzelemvilágot bemutató verses, prózai alkotások kerülnek feldolgozásra, bemutatásra hiteles formában. Hiszen Choli Daróczi József Költő is egyben, aki példa lehet a roma gyerekek előtt.
Az esti felnőtt gimnáziumunkba, a felvételnél előnyben részesítettük a feltörekvő roma fiatalokat, azzal, hogy segítettük őket a felnőttképzés keretein belül, a tanulásukban. Most fognak öten érettségizni, májusban közülük, reméljük eredményesen.
A gyerekekre visszatérve, iskolánkban a helyi Ki Mit Tud -on, májusban léptek fel és arattak nagy elismerést a közönség szemében, a roma csoport tagjai. Az iskolai hagyományos Kulturális Gálán, hosszú táncműsorral, mutatták meg a másságukat. Mindenki szólót is táncolt, így láttuk milyen ügyesek. A Közönség vastapssal jutalmazta Őket és ismétlést kért a műsorszámból.
2005/2006. évben roma gyerekek tanulási kedvét erősítette a roma tanulóknak kiírt ösztöndíj, amelyet a 3,5 átlagot elért tanulók kaphattak. Idén ez a pályázat még nem jelent meg, amit tanulóink hiányolnak. Sokan hajtották a jobb eredményt, hogy anyagilag könnyebb legyen családjuknak.
Mentoráltunk roma gyerekeket, akikkel tanuláson kívül is foglalkoztunk. Színházba mentünk, kirándultunk Hollókőre. Tanulásban segítettük őket, hogy a középiskolába bejussanak.
Idén 2006/2007. évben, megkeresett minket a PRO MA TANODA. Felajánlották segítségüket, hogy a nehezen tanuló roma gyerekeket korrepetálják. Fejlesztés, pályaorientáció, idegen nyelv, roma nyelv és tánc is szerepel órarendjükben.

Budapest. X. ker. Dömsödi út 1/ b alatt tarják a felkészítést, de jönnek iskolánkba is. Több alkalommal tartottunk szülői értekezletet a Dömsödi úton és iskolánkban is roma szülőknek, hogy ők is lássák a PRO MA TANODA helyszínét, tanárait, akik foglalkoznak a roma diákokkal.
Megismerve a szülőket, képet kapunk nehéz helyzetükről. Anyagilag nehezen tudják biztosítani a gondtalan jövőt gyermekük számára. Jónak tartjuk a Tanoda célkitűzéseit, és ezért támogatjuk őket, biztosítjuk számukra az iskolánkban is a felkészítés helyszínét.


Fentősiné Varga Ilona gyermekvédelmi felelős jóvoltából kapcsolatunk szoros a roma gyerekekkel és szüleivel, jól érzik itt magukat, amit bizonyít, hogy az iskolát támogató, azt elfogadó és a jobb érzésű roma családok, a testvéreiket szívesen íratják be iskolánkba. A csökkenő gyermeklétszám mellet természetesen a romák száma is folyamatosan csökken.
Intézményünk szerencsés helyzetben van, mert az Önkormányzat támogatásával és engedélyével négy fejlesztő pedagógust és egy szabadidő-szervezőt is foglalkoztatunk, akik a nyolc év alatt folyamatos egyéni fejlesztést nyújtanak, ezeknek, a gyerekeknek. Egyéni fejlesztési tervek alapján dolgoznak a roma gyerekekkel.
Például Kiss Ferenc tanár úr a technika órákon foglalkozik szeretettel, a” nehéz” fiúkkal.
 Grófné Váradi Anna fejlesztő pedagógusunk folyamatosan foglalkozott a roma gyerekek fejlesztésével. Munkájának eredményeképpen minden évben 5-8 roma diákkal indultak el a Roma Kisebbségi Önkormányzat vers és prózamondó versenyén, ahol szép eredményeket értek el. Többen lettek díjazottak közülük. A kolléganő alapelve, hogy minden gyermekben van tehetség, és Isten adta talentum, csak fel kell fedezni és előhozni.

Fontosnak tartjuk, hogy a roma gyerekekkel való foglalkozás területén elért eredményeinket publikáljuk is. Több alkalommal jelentünk meg a Köznevelés, a Tanító újságban, és a Helyi Téma magazinban. Az ATV -ben és a TV10 műsoraiban is.
Fűzik László tanár úr és Edényi Csilla tanárnő szintén felkarolta a roma gyerekeket, azzal, hogy a Fővárosi Roma Kisebbség által meghirdetett gálán zenés produkcióval léphettek fel a roma gyerekeink. Gitárral kísért táncos zeneszámot adtak elő a két kolléga felkészítésével.
Oláh Balázsné könyvtáros kolléganő rendszeres segítségével több alaklommal szerveztünk csak a roma gyerekeknek egész napos szabadidős foglalkozást a Kis-Dunán.
Evezéssel, főzéssel, ügyességi feladatokkal, ebédfőzéssel kiegészített programra meghívtuk az iskolai nem pedagógus, de roma kollégáinkat, a gyermekek szüleit is, hogy az együtt töltött időben fogadják el egymást, működjenek együtt a közös feladatok elvégzésben.
 Néhány roma vállalkozónak adtunk munkát. Több alakalommal roma felnőttek, gyerekek bevonásával végeztek hasznos, a közösség számára is fontos munkákat.
 Ilyenek voltak:
·         Kerítésfestés (2 alkalommal)
·         Faültetés
·         Közös főzőcske
 Az iskolapszichológusunk, Serényi János két alakalommal szervezett találkozót és beszélgetést az iskolai „kemény-magjának” neves személyekkel.
Az egyik alkalommal egy Kung Fu bajnok látogatott el hozzánk és elmondta az önvédelmi-, önfegyelmi lehetőségek fontosságát a sportágra építetten. Így volt nálunk Doszpot Péter rendőrnyomozó, és beszélt a gyermekeknek a fiatalkorú bűnözésről.

A gyermekvédelmi felelősünk Fentősiné Varga Ilona, valamint a szabadidő szervezőnk Köő Jánosné jóvoltából rendszeresen szervezünk szabadidős programokat is a roma gyerekeknek.
Például…”Főzőcske,de okosan”, ahol a vendégvárás, az egyszerűbb ételek elkészítésével ismerkedhetnek meg a résztvevők.
Gyakran tartunk feladat meghatározó és az elmúlt időszakot értékelő megbeszéléseket a szülők bevonásával is. Szinte naprakészen kísérjük figyelemmel a roma gyerekek tetteit, a mindennapjaikat.
A családokat ért fájdalmakban is osztozunk időnként, azzal, hogy temetésekre is elmegyünk.
Ilyen szomorú esemény volt kétszer is a közelmúltban.
Balogh Tamás roma tanulónk halt meg most a nyáron. Előtte pedig a roma kisebbségi Önkormányzat elnöke búcsúzatásán vettünk rész szomorú szívvel.
A nevelőtestület évente kétszer értékeli a roma, valamint a HH és HHH tanulók helyzetét.
Fentősiné Varga Ilona kolléganőnk jóvoltából. Számunkra nagy előrelépést jelent az is, hogy ettől a tanévtől Lakatos Enikő fiatal roma pedagógussal bővült a tantestületünk. Munkája jelenléte fontos számunkra mind a kollégák, mind pedig a szülők szempontjából.
 Az idei évben bekapcsolódtunk az EsélyPont hálózatba is, melyet az esélyegyenlőségi minisztérium kezdeményezett.
A nyári időszakban a Roma Kisebbségi Önkormányzat által Boglárlellére szervezett roma táborba is elküldjük az év közben velük együttműködő roma családok gyerekeit. Ebben a kérdésben nem a „rászorultság” a fő szempont.

Összegzésként:

Az elmúlt öt évben folyamatosan, tudatosan fejlesztettük iskolánkban az integrált nevelés, a toleráns nevelőmunka, az előítélet-mentes pedagógusi szemlélet feltételrendszerét.
Nagy öröm számomra, hogy a kollégáim minden nehézség ellenére még mindig vállalják, akár önzetlenül is e nem könnyű nevelői feladok ellátását a mindennapi munkájukban.
Mindezért köszönet illeti az iskolánk nevelőtestületének minden tagját.

Budapest, 2010. február 1.                                           Sándor Zoltán Attila igazgató

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.