2012. február 22., szerda

A HELY

Köszönöm, Judit a "jelölést". Kicsit ijesztő, hogy az Amerikai Egyesült Államok valamennyi exportszabályi törvényének és Kalifornia Állam törvényeinek is meg kell felelnem, de állok elébük. Vagy valamit félreértettem? És kíváncsian várom én is, hogy mi sül ki ebből: a lelkem mélyén sokszor elképzeltem, hogy blogot írok, eddig azonban nem vettem a bátorságot rá.
Ma egy nagyon érdekes helyen, a HELY-en voltam. Ez nem egyszerűen szójáték. A HELY a Magadért Drogmentességet Védő Alapítvány által működtetett prevenciós programmal foglalkozó szervezet. Van elterelő-, függő-, hozzátartozói- és prevenciós csoportjuk is. Ma egy nyitott előadás volt a Kommunikáció a családban címmel, elsősorban a szenvedélybeteg családjának működésére irányítva a figyelmet.
Az előadó két alaptételezésből indult ki: 1. A szenvedélybetegek családja rendellenesen működik, a kommunikációjuk is rendellenes. 2. A terápia célja a játszmamentes, nyílt kommunikáció.
Mindkét állítással egyet értek, bár a másodikkal nincs terápiás tapasztalatom, csak feltételezéseim.
Fantasztikus, személyes volt a légkör. Az elhangzott tartalom is, de elsősorban ez érintett meg. Éreztem, hogy sok olyan ember van ott, akik tényleg rendszeresen vesznek részt a nyílt kommunikációt megkívánó megbeszéléseken. (Ha belegondolok, ez nem is olyan egyszerű dolog.) Aztán arra eszméltem, hogy a felhozott példákba illesztem a saját életemet, történéseimet. A jól működő és a diszfunkcionálisan működő családok bemutatásakor eszembe jutott az a pszichológia vizsgatétel, ami az egészséges - nem egészséges elméletről szólt: milyen hajszál választja el egymástól a kettőt.
Nagy alapigazságok (szerintem) is elhangzottak: az üzenet az, amit a másik ért rajta; én-üzenetek fontossága, stb.
Számomra nagyon érdekes volt az is, hogy az előadó milyen módon, milyen példákkal hozta közel a jelen lévőkhöz a témát. Ezen a téren is nagyon tanulságos volt számomra a találkozó.
Ajánlom mindenkinek, ez egy jó HELY.

4 megjegyzés:

  1. Valóban egy új dolog veszi kezdetét köztünk ezzel a bloggal, amit csak napokkal ezelőtt indított Judit (köszönet érte!), de máris Klári, mint első bejegyző jóvoltából én már profitáltam belőle két okból is.
    1. Folyamatosan próbálok olyan helyeket, szervezeteket, egyesületeket találni, melyek szakszerű és számunkra hasznos előadásokkal hozzájárulnak ismereteink bővítéséhez, azonban nem mindig járok sikerrel.
    2. A minap egy BKV busz mögött haladva, annak hátulján egy plakátra figyeltem fel, mely sokat nem árult el, de maga a felirat felkeltette az érdeklődésemet, arra gondolva, hátha ez egy éppen számomra aktuális dolgot takar. A plakáton a "Magadert.hu" állt, kiegészítve valami sejtető mondattal, de arra nem emlékszem. El is felejtettem megnézni a neten, de Klárinak köszönhetően most megkaptam rá a választ, mert a hirdető nem más volt, mint maga a HELY. Megnéztem a weboldalát is, valóban hozza a plakát sejtető gondolatait.
    Összegezve, kaptam egy helyet, ahol előadások vannak és megkaptam a választ a plakát ki/mi-létére is. Köszi Klári, hogy írtál erről.
    Már most tetszik ez a 'blogosdi', remélem mindannyian és ennél még többet kapunk majd tőle!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha jól informálódtam, csak néha vannak nyitott előadások (ennek még utána kell nézni), egyébként pedig rendszeresen a prevenciós csoportok működnek. Ezek véleményem szerint nem kevésbé tanulságosak (sőt....). Kacérkodom is a gondolattal, hogy egyszer bekapcsolódok valamelyik körbe, de nálam elég hosszú ilyen ügyekben, döntésekben az érlelődési idő.

      Törlés
  2. Drága Csoporttársaim! S Velem "Egytérben" Bölcsülők!
    Kedves Klári! Kedves Zsuzsa!!

    Elmentem e"HELYRE"...!

    Megérte az idő ráfordítást!

    Én is szeretném megköszönni, a figyelmembe ajánlást, a "HELYRŐL"..!
    Számomra is nagyon pozitív volt a benyomás...!
    Örültem, hogy elmentem... Több oldalról kaptam megerősítést és ismeretet e témakörben.
    Való igaz, hogy én magam is sokszor kerültem "SEGÍTŐ" szerepeimbe...?! most döbbentem rá, hogy én is sokszor voltam abban a helyzetben... hogy rájöttem milyen játszmák áldozata lettem illetve voltam a rutintalanságom, a saját megrekedt személyiségfejlődésem kapcsán.
    Szinte minden fázisának részese voltam már, a 12 ből... az eddigi munkám során.. A BERNE könyv ismerete és elolvasása sok jót tett velem akkoriban, amikor kezembe vettem.. de nem tulajdonítottam akkor, ennek nagy dolgokat. Érdekes viszont, hogy tudat alatt időnként, ennek szellemében kezdetem el gondolkodni és tenni a dolgaimat, picit ösztönösen.
    Elgondolkodtam arról is, hogy itt az ambuláns kezelés tapasztalatainak összegzése során " kvázi a negatív dolgait kaptuk meg az előadótól...?
    Izgat, azonban az is , hogy akkor ... Mi a szakszerű és eredményes "SEGÍTŐ" (üdvözítő eljárás és magatartási mód, vagy forma...!??? Létezik-e? "Tökéletes" személyiségű SEGÍTŐ, aki nem csúszik át a játszmák területére, s nem lesz önmaga is áldozattá...?!
    Mert ez azt sugallja nekem, hogy csak ép és tökéletes ember lehetne csak igazi segítője a bajban hozzá fordulóknak.

    S mivel mindannyian hordozzunk letapad személyiség-fejlődési gátakat, letapad állapotokat, így minden nyereség ill. veszteség csak a segítő szempontjából is, csak PATOLÓGIÁS állapothoz vezethet...? Ez egy dilemmám a hallottakkal kapcsolatban, Bennem...!
    Hálásan köszönöm még egyszer.
    szeretettel.
    s. zotya

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök Zsuzsa és Zoli, hogy eljöttetek!
      Nekem is tetszett az előadás. Komáromi Éva klinikai és addiktológiai szakpszichológus elsősorban az absztinencia orientált kezelés területén előforduló segítő játszmákat kategorizálta.
      Valóban negatív (patológiás) nyereségekről beszélt (megkönnyebbülés, jár kezelésre, fáradságos munka megspórolása stb.) mind a segítő, mind a kliens részéről, hisz ezek a nyereségek csak a pillanatnyi megkönnyebbülést szolgálják, de kórosak, mert eltávolítják az adott személyt attól, hogy egészséges legyen. De jó segítő van! Problémára akkor kell gondolni, amikor a segítő csak „magáért dolgozik” (szeretné hasznosnak érezni magát, a siker érzéséért, a pozitív önértékelésért), és sokkal inkább erről szól a kapcsolat, mint a kliens fejlődéséről.
      Egyet értek az előadóval, hogy a segítők számára nagyon fontos a szupervízió – vagy szakemberrel való konzultáció –, melynek segítségével fel lehet fejteni, hogy mi történik a folyamat közben a segítővel, miért nincs eredmény, miért nem történik változás.
      Sok bemutatott játszmában magamra ismertem én is.
      Nagyon érdekes volt még, hogy a hallgatói kérdésekből rögtön rá lehetett jönni, hogy ki ül köztünk segítőként, és ki hozzátartozóként.
      Tanulságos program volt.

      Törlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.